De Bomen in het Bos der Bijtelling

Een auto van de zaak wordt altijd beschouwd als een mooie arbeidsvoorwaarde. Niet alleen werknemers, maar ook DGA’s maken gebruik van deze als fiscaal-vriendelijke beloning bestempelde mogelijkheid. Als er door een onderneming een auto ter beschikking wordt gesteld, dan komt de welbekende bijtelling om de fiscale hoek kijken. Vroeger was het eenvoudig; er was maar één bijtellingspercentage en daar moest je het mee doen. Inmiddels is dat regime een paar keer gewijzigd met verschillende bijtellingspercentages tot gevolg. Je ziet als ondernemer door de bomen het bos der bijtelling niet meer, dus vonden wij het tijd voor een blog!

60 maanden termijn

De wetgeving over de bijtelling grijpt aan bij de datum van de eerste tenaamstelling. De bijtellingsregels die op die datum gelden, gelden dan voor een periode van 60 maanden, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van eerste tenaamstelling. Als die eerste periode van 60 maanden eindigt na 1 januari 2017, moet je na afloop van die periode jaarlijks bekijken welke regels op dat moment gelden voor jouw auto. Als je op dat moment voor jouw auto een verlaging geldt, dan geldt dat alleen voor dat kalenderjaar. Het is dus niet meer zo dat er dan weer een nieuwe periode van 60 maanden gaat gelden.

Wat ook vaak over het hoofd wordt gezien is dat voor de auto’s van vóór 1-1-2017 het algemeen bijtellingspercentage van 25% blijft gelden waarop de bijtellingskorting wordt toegepast. Ook wanneer je na afloop van de termijn moet gaan kijken welke korting voor jou auto van toepassing is volgens de regels van dat moment.

Uitstootafhankelijk

Naast de datum van eerste tenaamstelling is de regelgeving zo ingericht dat hoe lager de CO2-uitstoot van je auto is, hoe hoger de korting die je op de bijtelling krijgt.

Echter doordat de regels van de bandbreedtes van de uitstoot de afgelopen jaren veranderd zijn evenals de kortingspercentages, wordt de regeling door het aanhouden van 60 maanden termijn een oerwoud.

Tesla tax

De bijtellingskorting die gegeven wordt op volledig elektrische auto’s is aan zijn eigen populariteit ten onder gegaan. De hoge korting bleek de schatkist toch te veel te kosten, omdat er hele dure auto’s gekocht werden waarbij er geen tot een zeer lage bijtelling gold voor die auto’s. Om daar paal en perk aan te stellen is de Tesla tax in het leven geroepen. Deze regel houdt in dat de lage bijtelling alleen geldt voor zover de catalogusprijs van de auto de € 50.000,- niet overstijgt. Is de catalogusprijs van je volledig elektrische auto bijvoorbeeld € 95.000,-, dan geldt de lage bijtelling slechts voor € 50.000,- en het normale (hoge) bijtellingspercentage voor de resterende € 45.000,-.

Maar per wanneer je die regel moet gaan toepassen is weer afhankelijk van de datum eerste tenaamstelling van je elektrische auto. Zit dus je 60 maanden termijn erop? Dan loop je dus ook met je oudere Tesla mogelijk in de prijzen.

Bijtellingsoverzicht

Al die verschillende factoren maken dat de bijtellingsregels niet kraakhelder zijn. Mede ingegeven door het overgangsrecht.

Om licht in de duisternis te scheppen hebben we een overzicht gemaakt van de bijtellingspercentages zoals die gelden voor auto’s uit het jaar 2011 tot en met 2020 volgens de huidige wetgeving.

Het lijkt er nu op dat vanaf 2021 de nul-emissie-auto’s géén lagere bijtelling zullen genieten. Of dat inderdaad op dat moment zo zal zijn, zal de toekomst uitwijzen.

Je kunt het overzicht downloaden door hier te klikken.

Voorbeeld

Heb je dus een Tesla uit februari 2013 die toen € 95.000,- kostte, dan loopt deze maand je 60 maanden termijn af. Je auto is van vóór 1-1-2017, dus geldt het algemeen bijtellingspercentage van 25%. Je moet nu dan gaan kijken hoeveel korting je op je bijtelling krijgt op basis van de huidige wet- en regelgeving. Dan kom je nu uit op een bijtelling van 7% over de eerste € 50.000,- cataloguswaarde, doordat de korting 18% bedraagt daarop. Over de resterende € 45.000,- cataloguswaarde geldt het algemene bijtellingspercentage van 25%. Je gaat dan dus voor deze specifieke auto van 0% naar 15,5% bijtelling.

Deze fiscale regels om onze heilige koe van de zaak uit te melken past prima in het plaatje van “leuker kunnen we het niet maken”, maar helaas niet in het kader van “wel makkelijker”. Ben je benieuwd naar hoe deze regels op dit moment werken voor jouw auto van de zaak of die van je werknemers, neem dan gerust contact met ons op.

Wil je als eerste op de hoogte zijn? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.