De overheid wordt steeds digitaler. Dat betekent ook dat het contact met de overheid steeds meer via het internet verloopt. Om de veiligheid van die communicatie te garanderen, heeft de overheid alweer jaren geleden het systeem van DigiD opgezet. Daarmee kun je als burger inloggen bij steeds meer overheidsinstanties.
Maar niet alleen burgers, ook bedrijven willen en moeten soms met de overheid communiceren. Daarvoor is het systeem van eHerkenning ontwikkeld: een soort DigiD, maar dan voor bedrijven. Tot nu toe gaat die digitale communicatie tussen bedrijven en overheid vaak via een inlog met gebruikersnaam en wachtwoord, variërend per overheidsinstantie. Dat gaat per 1 januari 2022 veranderen. Het gebruik van eHerkenning is dan namelijk verplicht, en vormt dan vaak de enige mogelijkheid om als bedrijf met de overheid te communiceren. Zo wil de overheid de beveiliging van de communicatie garanderen.
Waarvoor heb ik eHerkenning nodig?
- Zelf aangiften indienen bij de belastingdienst
- Subsidies aanvragen bij RVO
- Contact met pensioenfondsen
- Melden ziekteverzuim en WAZO bij UWV
- Aanvragen vergunning bij gemeente
- Etc.
Hoe kom ik aan eHerkenning?
Er zijn meerdere commerciële aanbieders van eHerkenning, die allemaal hun eigen systeem hebben. Je kiest als ondernemer voor één van deze aanbieders. De prijzen variëren, maar bedragen rond de € 45 per jaar per gebruiker. Dan zijn er nog de verschillende betrouwbaarheidsniveaus, afhankelijk van het gebruik raden wij niveau 3 of 4 aan. Let op: eHerkenning is persoonsgebonden, dus de uiteindelijke gebruiker binnen het bedrijf moet de aanvraag doen en zal persoonlijk geïdentificeerd worden.
Wat kan EJP voor mij betekenen?
EJP kan je natuurlijk helpen bij het bepalen van het benodigde betrouwbaarheidsniveau. Tevens kunnen wij je helpen met het voorbereiden van de aanvraag.
Daarnaast is het mogelijk om EJP te machtigen via het ingebouwde systeem van ketenmachtiging, zo kunnen wij namens jouw organisatie, via eHerkenning, met de overheid schakelen.
Wil je nog meer informatie, neem dan contact met ons op.