Heb je wel eens ruzie met jezelf? Onze Nederlandse overheid in ieder geval wel. De Belastingdienst heeft het de laatste tijd flink aan de stok met de Autoriteit Persoonsgegevens. En dit komt mede door een verplichting die door een derde overheidsorgaan, de Autoriteit Consument en Markt, aan ondernemers is opgelegd.
Privacywetgeving
In mei 2018 is de nieuwe privacywet in werking getreden. De Belastingdienst had daarbij aangegeven niet meteen op alle punten aan de nieuwe wet te kunnen voldoen. Één van de hete hangijzers is het BTW-nummer voor eenmanszaken zoals ZZP’ers zonder eigen BV.
BTW = BSN
De belastingdienst geeft aan ondernemers een BTW-nummer uit. Dit nummer is van belang voor het doen van aangifte BTW, maar het is moet ook op te versturen facturen staan. Ondernemers die via internet aan consumenten verkopen moeten, van de Autoriteit Consument en Markt, ook verplicht dit BTW-nummer op hun website te vermelden.
Voor de ondernemers die via een eenmanszaak handelen is dit een probleem. In hun BTW-nummer is namelijk hun BSN. Dit Burger Service Nummer, het oude SoFi-nummer, is een strikt persoonlijk identificatienummer voor burgers bij de overheid. Als een BSN openbaar wordt gemaakt, op bijvoorbeeld een factuur of zelfs een website, dan kan dit bijvoorbeeld tot identiteitsfraude leiden. Wie via een BV handelt heeft dit probleem overigens niet.
Nieuwe BTW-nummers
In juli 2018 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens de Belastingdienst dan ook gewaarschuwd. Nadat het lang stil is gebleven heeft de AP de Belastingdienst verplicht om binnen een jaar te stoppen met het gebruik van het BSN-nummer in BTW-nummers. Vóór 1 januari 2020 krijgen alle eenmanszaken daarom een nieuw BTW-nummer. Dit gaat dus in 2019 gebeuren, maar wanneer precies is nog niet bekend.
Een goede verandering, maar ondernemers moeten er rekening mee houden dat zij er het nodige werk aan zullen hebben. Bijvoorbeeld dus het aanpassen van hun website, hun facturen, hun briefpapier, relatiegeschenken. En niet te vergeten de nodige aanpassingen in de administratiesoftware. Als een ondernemer spullen inkoopt bij ondernemers in een andere EU-lidstaat is het ook van belang dat die leverancier op de hoogte wordt gesteld van het nieuwe nummer.
Kortom, er zal er het nodige werk aan de winkel zijn voor ondernemers om straks weer te kunnen voldoen aan de nieuwe fiscale regels, omdat de Belastingdienst zelf niet voldeed aan de privacy regels. Met dank aan de fiscus voor de extra kosten die dit met zich meebrengt.
Misschien is het dan maar een troostende gedachte dat zelfs de Belastingdienst niet kan ontsnappen aan de controledrang van de overheid. Het is nog afwachten of de Autoriteit Persoonsgegevens binnenkort een belastingcontrole krijgt.
Wil je als eerste op de hoogte zijn? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook, LinkedIn of Instagram.
We groeien lekker door, dus check ook onze vacatures voor als jij de nieuwe EJP’er bent of kent en neem contact op met onze Talentscout Patty.
