Een echtpaar uit Amsterdam heeft na lange tijd overwogen om een romantisch weekendje weg te boeken naar Kopenhagen. In hun jeugdige enthousiasme vergeten ze een annuleringsverzekering af te sluiten bij het boeken van de reis. En ja hoor, ondanks dat de reis geboekt is komt er door een sterfgeval in de familie een kink in de kabel en kan het romantische weekend helaas geen doorgang vinden.
Niet alleen vervelend voor het echtpaar zelf, maar ook voor de luchtvaartmaatschappij. Het Europese Hof van Justitie heeft immers recent beslist dat een luchtvaartmaatschappij in een dergelijke situatie tóch omzetbelasting verschuldigd is over de weliswaar verkochte, maar niet door het echtpaar benutte vliegtickets. Ondanks dat er dus geen prestatie heeft plaatsgevonden, moet er toch betaald worden; dus ja The Belasting-show must go on!!

Wat gebeurt er nu met de overige diensten die al door het echtpaar waren gereserveerd? Het echtpaar annuleert immers vervolgens ook de hotelreservering. Dient de hotelier nu ook hierover btw te voldoen? Nou, de hotelier in kwestie had fiscaal advies ingewonnen en bepaald in zijn algemene voorwaarden dat bij een no-show de aanbetaling van het echtpaar wordt omgezet in een annuleringsvergoeding. De hotelier is over de annuleringsvergoeding geen omzetbelasting verschuldigd, want de vergoeding voor het annuleren is een btw-vrije schadevergoeding. Slim van de hotelier en zijn adviseur.
De vraag is nu, hoe heb jij dit geregeld en kloppen jouw leveringsvoorwaarden? Wellicht eens goed om hier naar te laten kijken.
EJP helpt je hier uiteraard graag mee op weg, zodat The Belasting-show niet in alle gevallen doorgaat!
Wil je automatisch op de hoogte gehouden worden door onze specialisten? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!